Schadevrije leaserijders opgelet!

Geplaatst op: 29-07-2014, 10:49:10

Je rijdt jarenlang schadevrij, dan bouw je voor elk schadevrije jaar een korting op. Hoewel deze Bonus/Malus regeling bij elke verzekeraar weer verschillend is, word je in principe voor je nette rijgedrag beloond. Dat zelfs kan oplopen tot 80%! Maar nu komt het. Stel dat je één jaar geen auto rijdt, dan kun je al die schadevrije jaren in een klap kwijt zijn. Zomaar, zonder enige reden. Dat ging te ver. Bijna alle verzekeraars hebben onder druk van de consument de maatregel teruggedraaid tot gemiddeld 3 jaar. Maar hoe zit het dan als je in een leasewagen gaat rijden?

Leaserijders opgelet!
Stel je wordt leaserijder dan verlies je na één jaar ook je schadevrije jaren, omdat de leasemaatschappij de verzekeringnemer is. Ga je daarna weer privé rijden dan kan de premie nogal hoog uitvallen. Dan is het goed om te weten dat je je autoverzekering mag opschorten. Jouw schadevrije jaren blijven dan nog drie jaar geldig. Je moet wel zelf een opschorting aanvragen bij je verzekeraar. Aan de andere kant is een verzekeraar verplicht om jouw schadevrije jaren bij te houden in een informatiesysteem, de zogenaamde Roy Data. Een centrale database waaraan alle verzekeraars het aantal schadevrije jaren moeten doorgeven zodra een autoverzekering is beëindigd. Sluit je een nieuwe verzekering af dan checkt je verzekeraar hier je schadevrije jaren.

Bron en volledig artikel: www.eufin.nl van 29 juli 2014.